Heroes of Might and Magic 3 ismertető

 

A New World Computing tavaly jelentette meg a Might and Magic CRPG-sorozat világán játszódó, legalább annyira népszerű Heroes of Might and Magic harmadik részét. Erről a kiváló körös stratégiáról fogok most írni.

Vészterhes időszak köszönt Erathia királyságára. A nemes és igazságos Gryphonheart király rejtélyes körülmények között elhalálozik. Úgy tűnik, a szomszédos hadurak csak erre vártak, azonnal hadjáratot indítanak a királyság ellen. A tenger alatt húzódó alagútrendszeren keresztül a Dungeon Overlordok és a velük szövetséges démoni seregek meglepetésszerű támadást indítanak Erathia ellen, és elfoglalják a fővárost, Steadwicket. A barbár orkfajzatok a határvidéket fosztogatják. Deyja népe, a száműzött nekromanták is készülődnek a háborúra... Azonban nincs veszve minden. Erathia partjainál, az üszkös romok közelében hatalmas hajók vetnek horgonyt, tele katonával. Vezetőjük Enroth királynéje, a megboldogult király lánya, a szépséges és bátor Catherine Ironfist. (Királylányököl vasököl, oda üt... - Ghosty) Catherine lelkesen, teljes erővel nekilát a felszabadító hadjárat megszervezésének. Nem is sejti, hogy a nekromanták csontvázseregük élére új vezért állítottak. A neve: Nicolas Gryphonheart...

Nagyjából itt kapcsolódunk be a történetbe. A Heroes 2-vel ellentétben a játék története nem két nagy hadjáratban bontakozik ki, hanem hat (egyenként 3-4 pályás) mini-campaignre tagolódik. Ez szerintem zseniális megoldás, hiszen csaknem minden érdekcsoport szemszögéből megismerhetjük Erathia felszabadításának történetét. Vezethetjük a felszabadítókat Catherine generálisaként, a démoni seregek élére állva megszervezhetjük a hódítás utolsó hadmozdulatait, vagy esetleg segíthetjük a lich-királyt hatalma megszilárdításában és az élőholtak inváziójának megindításában. A fő történetvonalat tovább színesíti Krewlod, a barbár hercegség és a mocsárlakók királysága, Tatalia közötti torzsalkodás, továbbá a bónuszpálya: a Vitatott Földek függetlenségi háborúja. Aki esetleg nem akarja rögtön a mélyvízbe vetni magát, annak lehetősége van egy jól megírt Tutorial segítségével gyakorlatot szerezni a játékban.

A hadjáratok mellett lehetőség van külön térképeken (scenariókon) is aprítani az ellent, melyek a fél órás villámháborútól a négy-öt órás, hónapokig tartó hadjáratokig terjedhetnek. Feladataink sem csak a környék népességének kipusztítására korlátozódnak. Van olyan pálya, ahol meg kell ölnünk a gonosz sárkányt, esetleg megszerezni a Titánok Kardját, vagy összegyűjteni egy nagy csapatra való griffet. A játék előtt a legtöbb pályán beállíthatjuk, milyen várossal és melyik hőssel szeretnénk kezdeni, de néhány pályán erre nincs mód. A játék nehézsége is állítható, ami a kezdő nyersanyagok mennyiségében és az ellenfelek szellemi képességeinek növekedésében nyilvánul meg. Ez a pontozás szempontjából is jelentős, mivel a pályákon szerzett pontjainkat a gép a nehézségnek megfelelő szorzóval megtöbbszörözi. A játék toplistát vezet a teljesítményünkről, így érdemes nem csak easy nehézségen nyomulni... Bizony, nincs is szebb annál, amikor egy közepes méretű térképen 7 computer kezdi el aprítani egymást, meg minket, Királynő nehézségen. (Ja, a nehézségi fokozatok sakkfigurákkal vannak szimbolizálva, ahol a gyalog a leggyengébb és a király a legerősebb. Érdekes...)

Ha valaki kevesellné a gyári scenariókat, a játékhoz mellékelt térképszerkesztő segítségével saját maga is tervezhet pályákat. Scenarióból egyébként 42 áll rendelkezésre, amiből 31 multiplayerben is játszható. Úgy van, multiplayer lehetőség is van a játékban, bár elég kezdetleges. Játszadozhatunk LANon, modemen, neten és közvetlen kábelkapcsolaton is. A résztvevők száma pályától függ, de max. 8 fő. Csak az a poén, hogy amíg az ellenfeleinken a sor, addig mi _semmit_ nem tehetünk, legfeljebb a városok látképében gyönyörködhetünk... Viszont én az egy gépemmel is örvendezhetek, mivel a HotSeat funkció segítségével egyetlen masinán is játszhatnak vagy nyolcan. Mi négyesben próbáltuk ki egy small térképen -- két és fél óránál nem adtuk alább... Szóval multiplayer van, de minek?

Talán evezzünk kevésbé zavaros (?) vizekre... Már az introból is kiderül, hogy grafikailag nem mindennapi élményben lesz részünk. A pályák elemei gyönyörűek, minden részlet aprólékosan meg van rajzolva. (Van, ahol túlontúl is aprólékos. Velem többször előfordult, hogy elsiklott a figyelmem egy apró, de annál fontosabb pályaelem felett.) Szemet gyönyörködtetők a városok látképei is. Az egyetlen dolog, ami hibaként felróható a programnak, az átvezető animációk hiánya. Igaz, hogy minden pálya elején kapunk egy animációt, de ez inkább "mozgatott állókép", mint igazi bejátszás. Az intron kívül 1, azaz egy darab rendes videóban gyönyörködhetünk, de ahhoz előbb végig kell játszani a játékot... Sajnálatos továbbá a Heroes 2-ben megszokott jellemfüggő kezelőfelület elmaradása, de a csodálatos grafika kárpótol ezért a "hiányosságért".

A hanghatásokkal már nem áll olyan jól a program, szinte az összes ilyen effekt a harcokra korlátozódik. Ezt azonban ellensúlyozza a bőséges -- és minőségi -- zenei kínálat. A zenék egyszerűen fantasztikusak, fület gyönyörködtető dallamokat írtak az NWC zeneszerzői. Jellemző a "helyzetérzékeny zene", vagyis attól függően csendülnek fel a számok, hogy éppen milyen helyen állunk a térképen -- sivatagban arabos, a nekromanták városaiban horrorisztikus, stb. Külön öröm, hogy a zenék mp3 formában vannak tárolva, így játékon kívül is hallgathatók. (Most éppen az elf város zenéjét hallgatom. :-) ) Úgy tűnik, az NWC-nél gondoltak a kalózokra is, ugyanis a játékhoz mellékeltek egy help fájlt, ami nem más, mint a játékhoz adott kézikönyv online változata (persze ábrák nélkül)!

Akkor talán rátérek a játékmenet taglalására. Adott egy térkép, rajta mindenféle objektumok, bányák, városok, várak, szörnyetegek csapatostul, szörnyek lakhelyei, varázskutak, varázstavak, varázsforrások, varázstárgyak, és még ki tudja, hányféle tereptárgy. Itt kell rohangálnunk a seregeinkkel, hogy minél több helyre kitűzzük a zászlónkat, lehetőség szerint ellenfeleink váraira is. Ennek nemcsak szimbolikus értelme van, hiszen ahol a mi zászlónk lengedez, az a mi területünk, így például a bányák nekünk termelnek, stb. Fontos szerepet játszanak továbbá az obeliszkek, melyeken a Grál térkép darabjai vannak elszórva. Ha sikerül megszerezni az összes darabot és megtaláljuk a játéktéren a megjelölt helyet, kiáshatjuk a Grált. Ezután el kell vinnünk valamelyik városunkba, ahol a lakosság egy Grál épületet épít, mely óriási előnyt ad a városnak. Az, hogy pontosan milyen előnyhöz jutunk, a város típusától függ.

Mivel hadműveleteink központjául a városok szolgálnak, kezdjük mindjárt velük. Minden városban építhetünk lakóhelyeket a különféle lényeknek, melyek attól kezdve minden héten adott mennyiségű lényt termelnek. Ezekből a kreatúrákból alakíthatjuk ki hőseink seregeit. Minden városban hét, egyre növekvő erősségű (és árú) lényt termelhetünk, melyek annál kevesebben jelentkeznek, minél erősebbek. Tehát míg impek minden héten tucatszám jelentkeznek szolgálatra, ördögökből csak egyet-kettőt vásárolhatunk. Minden lényből van normál és upgraded változat, ami azonban csak a lakóhely bővítésével válik elérhetővé. Továbbá minden városnak van egy (ritkábban két) "horde building"-je, ami bizonyos lényfajtákat nagyobb számban tesz elérhetővé.

Azonban nem csak lakóhelyeket építhetünk a városokban. A faluháza bővítésével egyre nagyobb mennyiségű arany folyik be a kincstárunkba, míg az erőd fejlesztésével a város védelme válik könnyebbé. A varázslócéh minden hősünknek megtanítja a benne őrzött varázslatokat, a piacon pedig rendkívül kedvezőtlen feltételek mellett kereskedhetünk a nyersanyagokkal. A kovácsnál ostromgépeket vásárolhatunk seregeinknek, a kocsmában pedig hősöket állíthatunk szolgálatunkba. Ezeken kívül minden várostípusnak vannak speciális épületei is, amelyek általában a hősöket segítik feladataik végrehajtásában.

 

 

Nyolc különféle vártípus közül választhatunk, mely tény szépségét némiképp rontja, hogy néhány közülük csapnivalóan gyenge. Lássuk, miféle népek építenek városokat Earthiában!

Castle

 

A kedvenc városom, leginkább fegyveresek termelhetők itt, de élnek itt griffek és angyalok is. Szerintem az angyalok a játék legerősebb lényei. Hőseik a lovag és a pap.

Rampart

 

Ők a helyi zöldek, találhatunk itt kentaurokat éppúgy, mint elfeket, törpéket, huornokat (ők valamiért a dendroid névre hallgatnak), sőt aranysárkányokat is. Hőseik a vándor és a druida.

Tower

 

Élnek itt mindenféle szerzetek, a gremlinektől kezdve a gólemeken és dzsinneken keresztül az óriásokig. Hőseik az alkímista és a varázsló.

Inferno

 

Különféle rendű és rangú démonok gyülekezőhelye. Vannak itt impek, cerberusok, ifritek, Góg és Magóg, mindenféle pokoli szörnyeteg. Hőseik a démonszállta (demoniac) és az eretnek.

Necropolis

 

Ez pont az, amit a neve sugall. Van itt csontváz, zombi, vámpír, minden, mi szem-szájnak (hány)ingere. Hőseik a halállovag és a nekromanta.

Dungeon

 

Nem mások ők, mint a helyi Underdark. Trogloditák, beholderek, mantikorok, vörös és fekete sárkányok. Hőseik az overlord és a warlock. (Bocs, de egyikre sem tudok kifejező magyar szót.) (Hmm, a warlock asszem a boszorkánymester - Ghosty) [Az overlord meg lehet hadúr -Petrus]

Stronghold

 

A barbárok: goblinok, orkok, ogrék, küklopszok... Hőseik a barbár és a csatamágus.

Fortress

 

Különféle mocsárlakó lények tanyája. Élnek itt gnollok, gyíkemberek, gorgonok, hidrák, stb. Hőseik a szörnymester és a boszorkány.

 

 

Na, a városokat úgy-ahogy kielemeztem, ideje rátérni a játék főszereplőire -- a hősökre. Nem mások ők, mint győzedelmes seregeink vezetői. A játékban kb. 130 hős szerepel, mindegyiknek saját portréja és pár mondatos előtörténete van. A hősöknek négy főjellemzőjük van, támadás, védekezés, varázserő és tudás. Továbbá minden hősnek van egy specialitása, ami általában egy lény, egy varázslat vagy egy képzettség. Ez lehetővé teszi, hogy az adott dolgot az átlagosnál hatékonyabban használják, ráadásul minden szintlépéskor jár hozzá bónusz. Úgy van, a hősök szintet is léphetnek, ha sikerül a megfelelő mennyiségű XP-t összevadászgatni. XP-t a legyőzött ellenfelek után kapunk, vagy ha a pályán talált aranyat szétosztjuk a parasztok között. Nekem a legfejlettebb hősöm egy 26. szintű varázsló volt, így a fejlődés valószínűleg korlátlan. Minden szintlépéskor nő az egyik főjellemző (hogy melyik, az a hős típusától függ) és fejleszthetjük a képzettségeinket. Ezek között található a parancsnoklástól kezdve az íjászaton és elsősegélyen át a szerencséig minden. Általában a harcban jutnak szerephez, de egyesek a térképen hoznak hasznot (pl. navigáció, diplomácia, térképészet, útkeresés, stb.) A legfontosabbak a bölcsesség (lehetővé teszi a magas szintű varázslatok elsajátítását) és az elemi mágiák (Air Magic, Fire Magic, stb.). A képzettségeknek van Basic, Advanced és Expert szintjük és egy hős maximum nyolc képzettséget sajátíthat el.

Hőseinket teleaggathatjuk a pályán talált varázstárgyakkal (artifact) is. Általában minél erősebb egy tárgy, annál jobban őrzik. Nem ritka, hogy egy relikviát sárkányok tucatja őriz. Ezek a varázstárgyak különféle előnyöket biztosítanak hőseinknek. Kedvencem az Angel Wings, ami lehetővé teszi, hogy az egész sereg repüljön... Sajnos nem lehet végtelen számú cuccot a hősökre pakolni, csak egy kardot, pajzsot, sisakot, stb.

A héroszok küldetéseket is elvállalhatnak. Küldetéseket látnokoknál (Seer's Hut) lehet szerezni és általában abból állnak, hogy egy artifactet kell odacipelni a "megbízónak". Jutalmunk lehet XP, újabb tárgy, egy varázslat, valami képzettség, egy csapat lény, stb. A rekord talán az első hadjárat második pályáján van, amikor az Angel Wingsért cserébe 10 (!) angyalt adott a fazon...

A csatákba hőseink közvetlenül nem kapcsolódnak be, de támadás és védekezés képességük hozzáadódik lényeink támadásához és védekezéséhez, továbbá képzettségeik is jól jöhetnek seregünknek. Ilyen például az íjászat, ami Expert szinten már 30%-kal növeli távtámadó lényeink sebzését. A harc körökre van osztva és hexás térképen zajlik, amit a tereptől függően akadályok tarkítanak. Ez zavaró, mert egyrészt az akadályok mezőire senki nem léphet rá, másrészt az akadály fölött lődöző íjászok csak fele sebzést produkálnak. Ostromoknál hasonló funkciót tölt be a városfal. Előtte egy sor akadály húzódik (vizesárok, aknák, csalitos), hátráltatva az ostromlók előrenyomulását. Ezenkívül a kastélyok fel vannak szerelve három lőtoronnyal is, melyek igencsak megtizedelhetik a seregünket, ha nem sikerül gyorsan győzelmet aratnunk.

Csatában az egyik oldalon sorakoznak a mi lényeink, a túloldalt az ellenség. Távtámadásnál elég rálőni az ellenséges lénycsoportra és az sebződik. Közelharcnál lényünk odalép az ellenség mellé és rátámad. Ha azonban a célpont túlélte a támadást, szépen visszatámad a lényünkre. Szerencsére ha többen támadják ugyanazt a lényt, csak az elsőre tud visszatámadni. Az okozott sebzés elsősorban a lény erejétől függ, de módosítja a támadó lény támadás és a megtámadott védekezés értékeinek különbsége, továbbá a lényekre ható varázslatok.

Varázsolni egyes lények tudnak (például az ogre-mágusok Bloodlustot), valamint a herók, minden körben egyet. A hősök minden tudáspontjuk után 10 varázspontot kapnak, ezeket pazarolhatják varázslatokra. Mivel a népszerű 1. szintű varázslat, a Magic Arrow is 5 varázspontba kerül, és a hősök naponta egy varázspontot nyernek vissza, ezek a pontok hamar elfogynak. Ekkor el kell zarándokolnunk a legközelebbi varázslócéhhez, mivel ott egy nap alatt feltöltődnek hőseink. A varázslócéhek nemcsak a varázspontok visszanyerésére jók; a bennük őrzött varázslatokat minden hősünk megkapja, aki a városba téved és van varázskönyve. Azonban a varázskönyvvel nem rendelkező hőseink számára előbb vásárolnunk kell egyet, ötszáz csengő aranypénzért. (500 arany egy falu egy napi bevételével egyenlő.)

A varázslócéhek szintenként bővíthetők, minden új szinttel új varázslatokhoz jutunk. Egy teljesen felépített varázslócéh 5 első, 4 második, 3 harmadik, 2 negyedik és egy ötödik szintű varázslatot tartalmaz (kivéve a Towerben, mert ott minden szinten egy varázslattal több lehet). Sajnos azonban nem minden városban lehet 5 szintes varázslócéhet építeni. A Castleben a 4. szint a maximum, a Strongholdban és a Fortressben pedig három szintesnél nem lehet magasabb a varázslócéh. A második szintűnél erősebb varázslatokat csak azok a hősök tanulhatják meg, akiknek van Bölcsesség képzettségük. A varázslatok a négy elem alá vannak besorolva, és ha valamelyik hősünk Advanced vagy Expert a megfelelő elemi képzettségben (pl. Advanced Air Magic), az adott "szférába" tartozó varázslatokat lényegesen hatékonyabban vetheti be. A legtöbb varázslat harcban használatos, de vannak a térképen bevethetők is (repülés, vízen járás). Az egyik leghasznosabb ilyen varázslat a Town Portal, amivel akármelyik városunkba elteleportálhat a hősünk.

Na jó, ez egyre kuszább lesz, abba is hagyom gyorsan. Ismertetőnek ez több, mint elegendő, viszont a játék minden részletének bemutatása még jópár oldalt igénybe venne. Összegzésül, ez egy remek játék, rengeteg kellemes órát szerezhet a stratégiát kedvelőknek. Rendkívül könnyű megtanulni, mégis tág teret biztosít a taktikázásnak és a hosszútávú stratégiák kibontakozásának.

Néhány szó a Végítélet Pengéjéről

 

A Végítélet Pengéje (Armageddon's Blade) egy kiegészítő a Heroes3-hoz. Tartalmaz 38 scenariót (ebből 34 multiplayerben is játszható), 6 új hadjáratot, egy új várostípust, egy hadjáratszerkesztőt, egy térképgenerátort, és még néhány apróbb módosítást. A scenariók közül 17-nek van szövetséges (allied) változata is, azaz maximálisan együtműködhetünk társunkkal, aki lehet a gép is. Az új pályák közül néhány igen ötletes, az egyik legjobb a Pandora's Box, ahol a hellén istenek közül alakíthatunk egyet. Az új hadjáratok közül néhány igen kemény, csak "veteránok" számára íródott. Igazi kihívás. Az új város, a Coflux az elementálok gyülekezőhelye. Természetesen ehhez is kapcsolódik két hős, a síkjáró és az elementalista. A hadjáratszerkesztő segítségével az eredeti játékhoz mellékelt pályaszerkesztővel készített remekeinket fűzhetjük össze egy hadjárattá. A térképgenerátor egész jól működik, bár néha játszhatatlan pályákat produkál. A térképen felbukkanó semleges lények típusait kibővítették, a Heroes2-ben szereplő lények (parasztok, félszerzetek, tolvajok, stb.) áthozásával és néhány új lény megalkotásával.

Tehát egetrengető újdonságokat nem kell várni az AB-től, de egy kiegészítőnek kiváló. Akinek tetszett az eredeti játék, ez sem fog csalódást okozni.